Ingrid

Ingrid (født i 1457)
Ingrid ble født en kald dag i november i 1457. Hun var datter av den vellykkede kjøpmannen Bård Storhaug og sammen bodde de i et lite bruk ved kysten. Ingrid's mor, Brynhild døde under fødselen til Ingrid. Brynhild var Bård's elskede hustru og tiden etter hun døde var en svært tung byrde for Bård, men etter som Ingrid ble eldre og mer lik sin mor fant Bård trøst i de vakre likhetstrekkene mellom mor og datter.
Helt siden Ingrid var 12 år hjalp hun faren mye, både i hjemmet og i arbeidet hans. Faren til Ingrid drev for det meste med handel av fisk. Ingrid hadde ansvaret for damping av tran. Hun stod opp kl 6 hver morgen og var i det lokale trandamperiet til det led mot kveld.Ingrid hadde ikke mye fritid, men når hun ikke jobbet sammen med Bård hørtes det nydelig harpemusikk fra Storhaug stua.

Ingrid gikk tidlig fra jente til å bli en kvinne. Da Ingrid var 15 år gammel hadde faren allerede fått forespørsler om hans datters hånd fra flere ettertraktede hansaer. Bård var en mann som var veldig glad i sin datter, bare det beste var godt nok. Etter flere avvisninger til friere dukket omsider den rike, vellstående og godt beryktede tyske hansaen, Heinrich Muth opp. Bård nølte ikke et sekund og gav gladelig Heinrich sin velsignelse til sin datters hånd.

Bryllupet ble storartet og flott, det samme ble bryllupsnatten. 9 måneder senere, like etter Ingrid's 16-årsdag kunne man høre barnegråt fra huset på Kronstad. Lille Erik Heinrichson Kronstad var en frisk og høylytt gutt. Det og få barn var ikke slik Ingrid hadde forestilt seg og desverre ble Ingrid rammet av fødselsdepresjon i stor grad, i tillegg døde Ingrid's far på samme tid, men Heinrich derimot var en mann som ikke gav opp, kun et år senere kunne man igjen høre barnegråt fra Kornstad. Denne gangen var det en liten pike med gyldne lokker på sitt hode. Og hva hun skulle hete var det ikke tvil om, lille Brynhild.

Ettersom Brynhild og Erik ble større gikk fødselsdepresjonen til Ingrid mer og mer bort. Til slutt elsket Ingrid og være mor og hun brukte all sin tid og kjærlighet på sine barn. Årene gikk og Ingrid, Heinrich, Brynhild og Erik hadde et rikt og godt liv. Som 28-åring døde Ingrid i en lun, varm seng med et smil om munnen. Nå skulle hun opp til himmelrike til sin far, mann og sin kjære mor.